سریال «دلدار» مجموعه رمضانی است که در فضایی جدی و بعضا تلخ، به سمت بررسی معضلات جوانان پیش رفته است.
به گزارش آی فیلم به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سیما؛ «دلدار» تازهترین سریال سیما با محوریت نسل جوان است که بهمناسبت ماه مبارک رمضان از شبکه دو پخش میشود. این ملودرام اجتماعی را نوید و جمشید محمودی، دو برادر فیلمساز مهاجر افغانستانی ساختهاند. داستان این سریال با درهمآمیزی روابط خانوادگی، عاشقانه، موضوعات و مشکلات مرتبط با جامعه شکل گرفته است.
روایت«دلدار»
برادران محمودی پس از تجربه موفق «سایهبان»، در کار جدیدشان نیز به بخشی مسائل امروز نسل جدید پرداختهاند. البته، برخی از مضامین و گروه بازیگران «دلدار» شباهت زیادی به کار قبلی این دو کارگردان دارد؛ اما بهطورجدی به ترکیب تیمشان دست نزدهاند. حال و هوای سریال تازگی دارد و مثلا برخلاف «سایهبان» که بیشتر در فضاهای کارگری و کارگاهها میگذشت، این سریال در فضاهایی جدیدتر و درباره مشاغلی است که نسل تحصیل کرده امروز هم با آنها بیشتر در ارتباط هستند. «دلدار» عنوانی ایهامدار و با معنایی دو پهلوست؛ هم به ماجراهای عاطفی این سریال اشاره میکند و هم کنایهای است از جوانانی که برای رسیدن به اهداف خود شجاعت و تهور به خرج میدهند. شخصیت اصلی سریال، «آرش» جوانی از قشر کمدرآمد است که نرمافزاری طراحی کرده و قصد دارد با اجرای طرح خود، زندگیاش را متحول سازد؛ اما موانع متعددی سر راهش قرار میگیرد. در طرف دیگر، «پژمان» قرار دارد و مدیر ماهیسراست. وی سخت مشغول کار و نگهداری از پدر کهنسال و بیمارش است و از زندگی و تشکیل خانواده غافل شده و اینک سراغ عشقی قدیمی رفته است.
بیشتر ببینید و بخوانید:
جزئیات سریال ماه رمضانی «دل دار»
با این حال، او نیز بهخاطر اتفاقاتی که پدرش در گذشته درگیرش بوده، قربانی انتقامگیری میشود. سایر جوانان این سریال نیز هر یک به نوعی گرفتاریهای خاصی دارند؛ اما ازدواج و اشتغال، وجه مشترک آنهاست. «دلدار» از درامی ملتهب برخوردار است: وجود چند جوان که هرکدامشان بهنوعی در دورانی بحرانی بهسر میبرند و همچنین اتفاقات و حوادث پیدرپی باعث شدهاند متن این سریال پربار باشد؛ زیرا یکی از انتقادات وارده به برخی از مجموعههای تلویزیونی، این بود که از رویدادهای دراماتیک خالی هستند و بهاصطلاح به روایت آنها آب بسته میشود. باوجوداین، «دلدار» از این نظر، کاری استاندارد محسوب میشود؛ چون همانطور که گفته شد، هم داستانی چندخطی و پر از شخصیتهای متصل با حوادث دارد و هم اینکه در هر قسمت، اتفاقات غافلگیرکننده و تکاندهندهای رخ میدهد؛ اتفاقاتی که قدرت برانگیختن کنجکاوی مخاطب را دارند و تماشاگر را به دنبالکردن ادامه قصه ترغیب میکند.
نقد اجتماعی
یکی از اتفاقاتی که در «دلدار» درخورملاحظه است، بازشدن بیشازپیش فضای سیما برای بازنمایی و نقد معضلات و واقعیتهای اجتماعی است. بهطور مثال در این سریال، فارغالتحصیل ممتاز دانشگاهی (آرش) را مشاهده میکنیم که بهدلیل بیکاری و نداشتن فرصتی برای نشاندادن توانمندیهای خود، به مسافرکشی با موتور روی آورده است. هرچند امید هم روی دیگر محتوای این سریال است و در آن میبینیم با روشهای خلاقانه و حمایت و اعتماد بزرگترها به جوانان، میتوان جایی برای بروز و شکوفایی استعداد چنین افرادی بازکرد. یکی از کارکردهای مجموعههای تلویزیونی، «آموزش» است؛ یعنی سریالها میتوانند درکنار سرگرمی و جذابیت، آگاهی و اطلاعاتی هم به مخاطب منتقل کنند. «دلدار» از این نظر نیز کموبیش امتیازاتی دارد؛ چون برخی نکات حقوقی و اجتماعی کاربردی برای عموم مردم و تأثیر مهم آنها بر زندگی آدمها را یادآور میشود؛ مسائلی مثل اهمیت حفظ اسرار در محیط کار، نقش مهریه در زندگی زناشویی، تعهدات کاری، اهمیت تحقیق درباره هویت و شخصیت واقعی افراد قبل از آشنایی برای ازدواج و... . ترکیبی از بازیگران قدیمی و جوان به تنوع ویترین سریال «دلدار» کمک کرده است: در یک طرف، چهرههای باتجربهای چون خانمها مریم بابونی و پریوش نظریه و آقایان بهزاد فراهانی، علی اوسیوند و همایون ارشادی حضور دارند و در طرف دیگر، جوانانی نظیر آقایان محمدرضا غفاری، نیما رئیسی و حسام محمودی و خانم الناز حبیبی هستند. همچنین، این سریال چند بازیگر جدید که اولینبار نقشآفرینی در مجموعهای تلویزیونی را تجربه میکنند، به عرصه فرهنگ و هنر کشورمان معرفی کرده است. افزونبراین، آقای محسن چاوشی نیز بازهم بهعنوان خواننده تیتراژ پایانی یک سریال به تلویزیون آمده است.